نویسنده
توسط:ahmad  |
تاریخ
23/09/19   |
بازدید
19,748 بازدید

عروس هلندی یکی از محبوب‌ترین پرندگان خانگی در سراسر جهان است. این پرنده زیبا و نسبتا کوچک از انواع طوطی‌ها محسوب می‌شود و سخنگو است. اگر یکی از این پرندگان را داشته باشید، احتمالا از تنوع صدای عروس هلندی شگفت‌زده می‌شوید.

معنای صدای عروس هلندیخوشبختانه محققان معنای صداها و حرکات مختلف این پرنده را دریافته‌اند. پس اگر می‌خواهید بدانید پرنده شما چه می‌گوید و چه درخواستی دارد، به شما مژده می‌دهیم که با کمی تلاش می‌توانید حرف‌های او را متوجه شوید. شاید در ابتدا فهم حرف یک پرنده، یک خواب و خیال یا افسانه به نظر برسد، اما ما به شما قول می‌دهیم که با خواندن این مقاله و گوش‌دادن به صدای پرنده، می‌توانید به خوبی منظور او را متوجه شده و با پرنده خود دوست شوید.

آشنایی مختصر با عروس هلندی

عروس هلندی (Cockatiel) یک طوطی کاکلی است که خواستگاه آن کشور استرالیا است. دلیل این‌که این پرنده با نام کشور هلند شناخته می‌شود این است که یکی از نام‌های رایج  عروس هلندی، Nymphicus hollandicus است. هما‌ن‌طور که می‌بینید، hollandicus در این نام اشاره به هلند دارد که نام قدیمی استرالیا (هلند نو) است.

در مورد سخنگو بودن این پرندگان باید بگوییم که هم عروس هلندی ماده و هم نر می‌توانند حرف زدن را یاد بگیرد. اما صدای عروس هلندی نر بهتر است، زیرا حنجره تکامل‌یافته‌‌تری دارد.

اگر می‌خواهید به این طوطی‌های کوچک و زیبا حرف‌زدن یاد بدهید، باید از 4 ماهگی جوجه شروع کنید. معمولا صدای عروس هلندی در یک‌سالگی مشخص می‌شود و به تدریج پس از آن واضح می‌گردد.

بیایید با مفاهیم صدای عروس هلندی بیشتر آشنا شویم.
 

عروس هلندی چه می‌گوید؟

عروس هلندی صداهای مختلفی تولید می‌کند. برخی از این صداها و معنای آنها به شرح زیر هستند:

عروس هلندی

صدای جیغ

وقتی عروس هلندی جیغ می‌زند مشکلی دارد. این صدا معمولا برای جلب توجه است و وقتی پرنده غمگین، تنها، ترسیده یا مضطرب است از آن استفاده می‌کند. پس وقتی عروس هلندی جیغ می‌کشد نیاز به توجه دارد. این‌که دقیقا هنگام جیغ کشیدن احساس تنهایی دارد یا از چیزی ترسیده است را باید خود شما تشخیص دهید. ارتباط نزدیک با حیوان به شما کمک می‌کند تا نیازهای او را درک کنید و وقتی جیغ می‌زند بدانید که باید به کدام نیاز او رسیدگی کنید. جیغ عروس هلندی از جهاتی شبیه به گریه کودک است و هشداری است که نیاز به توجه را در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد.

 

صدای سوت

سوت‌زدن عروس هلندی شبیه سوت‌زدن انسان است. او مرتبا صدای خود را هنگام سوت‌زدن بالا و پایین برده و آهنگ آن را تغییر می‌دهد. اگر صدای سوت شما را کلافه می‌کند، نباید عروس هلندی بخرید! این حیوانات وقتی خوشحال هستند و یا آهنگی را شنیده‌اند که از آن لذت برده‌اند سوت می‌زنند. همچنین، ممکن است وقتی پرنده خودش را در آینه می‌بیند و خوشش می‌آید سوت بزند. این صدا در برخی از پرندگان نر برای پیدا‌کردن جفت هم استفاده می‌شود؛ وقتی پرنده احساس عشق می‌کند سوت می‌زند.

 

میمیک صداهای اطراف

برخی از انواع صدای عروس هلندی، صرفا تقلیدی از صداهایی است که می‌شنود. این‌ها همان اصواتی هستند که باید روی آن کار کنید تا به صدای واضح و معنا‌دار تبدیل شوند. البته باید دقت داشته باشید که مثلا صدای عروس هلندی سخنگو سلام، به این معنا نیست که حیوان به شما سلام می‌کند و یا به‌وسیله این کلمات با شما ارتباط برقرار می‌کند. درست است که عروس هلندی حیوان بسیار اجتماعی است و به‌راحتی با صاحب خود دوست می‌شود؛ اما صداهای تقلیدی به معنای برقراری ارتباط نیستند.

 

صدای هیس

شبیه صدای هیسی که مارها و گربه‌ها از خود ایجاد می‌کنند، هیس‌کردن در عروس هلندی نیز به معنای این است که او آماده حمله است. اگر وقتی به او نزدیک می‌شوید صدای هیس را می‌شوید، ممکن است با نوک خود به پوست دست شما ضربه بزند، چون احساس خطر کرده و قصد دارد از خود محافظت کند. در این شرایط لازم است از حیوان قدری دور شوید تا حال او بهتر شود و یا شیوه دیگری را برای نزدیک‌شدن به پرنده انتخاب کنید.

 

صدای جیرجیر یا چهچه

این صدا یکی از بهترین صداهایی است که از پرنده خود می‌شنوید. وقتی عروس هلندی خوشحال است و یا در حال بازی است، جیرجیر می‌کند و چهچه می‌زند. او با این صدا با شما ارتباط برقرار کرده و شما را در شادی خود شریک می‌کند. معمولا هنگام طلوع آفتاب جیرجیر را می‌شنوید. این صدا معمولا آزاردهنده یا زیر و شدید نیست و برای انسان‌ها نیز لذت‌بخش است.

علاوه بر موارد فوق، وقتی حیوان قصد بررسی چیزی را دارد یا حس می‌کند یکی از اجزای موجود در قفس یا محیط اطراف خود را به خوبی درک کرده، جیرجیر می‌کند.

در این شرایط با صدای بلند با آنها صحبت کنید یا شما هم با همان صدا به آنها پاسخ دهید. این همان کاری است که پرندگان جنگل در پاسخ به جیرجیر و چهچه انجام می‌دهند.
تفسیر صدای عروس هلندی

صدای به هم ساییدن منقار

این صدا هم صدای بدی نیست. علاوه براین‌که عروس هلندی با ساییدن منقار خود بر یکدیگر آن را كوتاه می‌کند، از این صدا شبیه به خرخر گربه‌سانان استفاده می‌کند.

این صدای عروس هلندی نشان می‌دهد که خوشحال و راضی است. معمولا همزمان با ساییدن منقار، پرنده پرهای صورت خود را باد کرده و به نرمی آنها را تکان می‌دهد. گاهی پرنده قبل از خواب، منقار خود را به هم می‌ساید.

صدا کردن

اگر وقتی دور از دسترس پرنده هستید صدا می‌کند و جیغ می‌کشد، احتمالا از این صدا برای ارتباط برقرارکردن از راه دور استفاده می‌کند. او می‌خواهد پاسخ شما را بشنود تا مطمئن شود که خوب هستید و حضور دارید. همچنین، طوطی ممکن است از این صدا برای ارتباط برقرار‌کردن با سایر حیوانات خانگی که در جاهای دیگر خانه هستند استفاده کند. در این شرایط کافی است که شما هم پاسخ بدهید تا خیال پرنده را از حضور خود راحت کنید.

همان‌طور که می‌بینید ارتباط برقرارکردن با عروس هلندی سخت نیست. اگر می‌خواهید صدای عروس هلندی را بشنوید تا به‌خوبی بتوانید انواع آنها را از هم تشخیص دهید، می‌توانید از طریق وبسایت صدا تو صدا صداهای عروس هلندی را دانلود کنید.

تلگرام واتساپ ایتا
برنامه های قرآنی
در اینجا میتوانید فایل‌های صوتی را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا در هر زمانی که می‌خواهید به آنها دسترسی داشته باشید.
آموزش دانلود برای کاربرانی که روی دکمه دانلود کلیک میکنند ولی وارد صفحه پخش آنلاین میشوند:
دانلود با موبایل » روی دکمه دانلود چند ثانیه انگشتتان را نگه دارید سپس گزینه بارگیری پیوند یا (save link) را انتخاب کنید.
دانلود با کامپیوتر » روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه save link as را انتخاب کنید.
مطالب مشابه


شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!


خبرنامه ایمیلی
  • 312,355
  • 2,752,782
  • 73,352,789